Beszédindító terápia
Amennyiben még kétévesen is késnek az első szavak, két és fél évesen néhány szó,
szókapcsolat megjelenése után megreked és nem bővül tovább a szókincs, nem kapcsolja
össze a szavakat, nem alkot mondatokat, akkor megkésett beszédfejlődésről beszélünk.
Többféle ok is állhat a háttérben. A beszédindítás játékosan, a szülővel szorosan
együttműködve zajlik.
Komplex nyelvi fejlesztés
A komplex nyelvi foglalkozásokon a különböző nyelvi szinteket erősítjük, a beszéd értő és
kifejező oldalát is fejlesztjük. Ez egy igen összetett és sokszínű terápia, melynek során a
javítjuk a fonológiai tudatosságot, a beszédészlelést- és megértést, gyarapítjuk a szókincset,
javítjuk a kifejezőkészséget, a megfigyelőkészséget, a koncentrációt, figyelmet stb.
A nyelvi területek megfelelő szintű fejlettsége elengedhetetlen a sikeres iskolakezdéshez, így
a terápiát főként nagycsoportos óvodásoknak és 1-2. osztályos kisiskolásoknak ajánljuk.
Artikulációs zavarok terápiája
Az artikulációs zavarokat hétköznapi szóhasználattal pöszeségnek nevezzük. A beszéd
tisztaságának zavaráról beszélünk, vagyis a hangok torz ejtése, cseréje, helyettesítése hallható
a beszédben.
A zavarok hátterében leggyakrabban artikulációs mozgásügyetlenség, fejletlen
finommotorika, pontatlan hallási figyelem, beszédészlelési elmaradás, vagy beszédszervi,
fogsorzáródási rendellenesség állhat.
A terápiát általában 5 éves kortól ajánlott megkezdeni, hiszen ezt megelőzően még élettani
pöszeségről van szó, ami spontán is javulhat. Azonban ha több hangot érint a helytelen ejtés
és a gyermek beszéde szinte érthetetlen, úgy érdemes már 5 éves kor előtt is szakemberhez
fordulni.
A sikeres terápia szempontjából kiemelten fontos a szülővel történő intenzív otthoni
gyakorlás.
Diszlexia prevenciós foglalkozás
Amennyiben óvodáskorú gyermekénél tapasztalják a következő jelenségeket, akkor szükséges
lehet a diszlexia prevenciós foglalkozás:
a nagymozgásának fejlődése eltért az átlagtól: később ült, állt, járt, nem kúszott-
mászott, nagymozgása összerendezetlen;
finommozgását tekintve rajzai átláthatatlanok, kuszák, ceruzafogása görcsös, szabálytalan;
beszéde megkésett és/vagy beszédészlelési, beszédértési nehézségei vannak;
az utasításokra nem figyel, folyamatosan visszakérdez;
nyelvi fejlődése életkorától eltérő, szótalálási nehézségek jelentkeznek, illetve
grammatikailag helytelen a beszéde, a versek tanulása nehezen megy, pontatlanul mondja vissza;
az alak, forma, nagyság, szín felismerése, megkülönböztetése nehézkes számára;
jobb-bal kezét folyamatosan váltogatja, bizonytalan az oldalak felismerésében;
sorrendalkotása, ritmusérzéke, térbeli és időbeli tájékozódása bizonytalan, pontatlan.
Logopédiai iskolaélőkészítő foglalkozás
Az iskolaelőkészítő foglalkozások célja játékosan készülni, hangolódni az iskolára, miközben
az olvasás-írás megtanulásához szükséges részképességeket fejlesztjük, ügyesítjük.
Kiemelt fejlesztési területek:
-figyelem, koncentráció
-emlékezet, szerialitás
-téri és idői orientáció
-beszédészlelés, beszédértés
-fonológiai tudatosság
-ritmusérzék
-finommotorika, grafomotorika
Nyelvlökéses nyelés terápia
Az úgynevezett nyelvlökéses nyelésre jellemző, hogy nyelés folyamán a nyelv rendszerint a szájtérben laposan helyezkedik el. A nyelvhegy az alsó vagy a felső fogaknak nyomódik, továbbá ha a két fogsor nem záródik megfelelően, a nyelv hegye kicsúszik a fogak közül elöl vagy oldalt. Ez a nyelési forma csecsemő- és kisgyermekkorban életkorinak tekinthető, de előfordulása az életkor növekedésével csökken, és idővel megszűnik. Általában a vegyes fogazat kialakulásától tekintjük a nyelvlökéses nyelést károsnak.
A helytelen nyelés lehetséges következményei lehetnek:
-szabálytalanul álló fogak, harapási rendellenességek
-aránytalan a felső és az alsó állkapocs egymáshoz való viszonya (pl.: kisebb-nagyobb, szélesebb-keskenyebb, előrébb-hátrább).
-gyakran nyitott a szájtartás, társulva szájlégzéssel
-beszéd közben bizonyos hangoknál a fogak közé csúszhat a nyelv, ami miatt a t, d, n, l, sz, z és c esetleg az s, zs, cs, ty, gy, ny hangok torzulnak
-fogcsikorgatás, fogszorítás
-a fogszabályzás hatására nem, vagy csak nehezen alakul a fogazat
-a már szabályozott fogazat visszarendeződik a szabályzás előtti állapotba
-jellemző az előrebukó fej, illetve egyéb testtartást érintő eltérések.
A terápia 8 éves kortól kezdhető. Feltétele a terápiára való érettség, illetve hogy a helytelen nyelést fenntartó esetleges rossz orális szokások (pl. cumizás, ujjrágás, köröm, illetve ceruzarágás) megszűnjenek, illetve a rendszeres, napi otthoni gyakorlás vállalása.
A komplex terápia kb. fél évig tart, magában foglalja az ajak, arc és – nyelvizomzat erősítését, harmonizálását, a helyes nyelés lepésenként történő kialakítását, majd automatizálását, az érintett hangok javítását, illetve az orrlégzés kialakítását.